maandag 24 augustus 2009

Gunung Mulu National Park

Miss Lee van Dillenea Guesthouse wist ons te vertellen dat 40 minuten op voorhand op de luchthaven arriveren voldoende zou zijn om de vlucht met Maswings naar Mulu te halen. Voor ons leek dat toch wat kort, maar ze had onze taxi al geregeld en we konden geen argument aanhalen dat goed genoeg was om ons toch vroeger naar de luchthaven te laten voeren. "We do this every day... don't worry!" En ze had gelijk hoor. Van de taxi recht de vlieger op, en op Maswings kan je echt je klok gelijk zetten. Het schitterende zicht vanuit het vliegtuigje was veelbelovend (zie foto 1 - fotografe van dienst was Christel). Toegekomen aan de hoofdgebouwen werden we goed ontvangen en konden we onmiddellijk onze planning opstellen voor de rest van ons bezoek. We kregen een zeer mooie kamer in longhouse 2 om de nacht door te brengen. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt naar Paku Waterfalls. Tijdens de in totaal 4 uur durende wandeling konden we genieten van de fauna en flora in de jungle: veel insecten, kleurige vlinders (zie foto 2), spinnen, hagedissen,... vooral kleine dieren. 's Avonds tijdens de night shift werden we geconfronteerd met andere creaturen: gekko's, nog meer spinnen (zoals de tarantula), oorverdovende krekels, wandelende takken, boomkikkers,... Gelukkig begonnen we er niet van te dromen en hadden we een goeie nachtrust. De volgende dag gingen we al vroeg op pad voor een drukke dag met vooral een bezoek aan de wereldberoemde grotten. Als eerste gingen we langs de Moonmilk Walk voor de Winds Cave en de Clearwater Cave. Net voor aankomst kruiste een slang ons pad. De grotten zijn fantastisch mooi (zie foto 3) en de gidsen zijn daar echte kenners. Ze hebben voor elke formatie een wetenschappelijke uitleg en vertellen alles met het nodige enthousiasme en een vleugje humor. Vlak na de middag deden we eerst de Canopy Walk. Wandelbruggen op 20 meter hoogte met een totale lengte van 350 meter laten je eens een andere kant van het regenwoud zien. s' Namiddags stonden ons nog Langs Cave en Deer Cave te wachten. In deze grotten is ook een klein stukje te zien van de langste ondergrondse passage van een rivier in zuidoost Azie: 160 km! We hebben ook wat regen gehad die dag, maar dit gaf ons wel de gelegenheid om de douches van Adam en Eva in werking te zien. In Deer Cave huizen 12 verschillende soorten vleermuizen, goed voor een totale populatie van enkele miljoenen. Hier vindt regelmatig de Bat Exodus plaats. Het was ons echter niet gegund deze vliegende zoogdieren in actie te zien, maar het park is zeer de moeite waard, zeer goed onderhouden en de faciliteiten daar zijn buitengewoon goed. Een must do voor de natuurliefhebbers!

1. Hoi Rik en Christel,

Leuk om jullie via deze blog toch een beetje te kunnen volgen op jullie reisavonturen. De eerste foto's doen al watertanden en we zijn benieuwd naar de ganse fotoreeks! Jullie hebben ook een goed volgeboekt programma als we de planning zo bekijken. Nog heel veel plezier met de beklimming van de Kinabalu en natuurlijk heel veel duikgenot. Dat jullie vele soorten exotische vissen mogen tegenkomen! Wij zijn nu ook volop aan het aftellen. Zaterdag springen wij op het vliegtuig richting Peru. Laat het Andesgebergte, de Machu Piccu en het Titicameer maar aanrukken.
    Afspraak terug ergens in oktober en dan maken we er een fotodag van!!

Heel veel groetjes,
    Christa & Bart

2. dag rik en christel ,

plezant om een beetje mee te kunnen reizen !! je hebt zeker al prachtige dingen gezien , en er zal nog veel volgen hoop ik . geniet er allebei nog van , en tot binnenkort . groetjes van ons allebei .